< Wróć
Dieta

Jak jeść, by mieć ładniejszą cerę

Jaki wpływ na zmiany trądzikowe ma mleko, a jaki żywność przetworzona? Czy czekolada faktycznie pogarsza stan cery? Przedstawiamy produkty, które pozytywnie i negatywnie wpływają na zajętą trądzikiem skórę.

Przez długi czas badacze nie dostrzegali zależności pomiędzy dietą a tworzącymi się na twarzy zmianami trądzikowymi. Ich uwagę zwróciły jednak populacje, które nie cierpiały na tę chorobę, aż do czasu zetknięcia się z zachodnim stylem życia. Na podstawie obserwacji pierwotnej ludności zamieszkującej Nową Gwineę czy tubylców z Paragwaju stwierdzono, że choroba pojawiła się na tych terenach dopiero wraz z naszą dietą, charakteryzującą się wysokim indeksem glikemicznym.1 To skłoniło naukowców do zastanowienia się, w jaki sposób żywienie wpływa na rozwój trądziku.

Wysoki indeks glikemiczny

Regularne spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym podnosi stężenie insuliny, która z kolei wpływa na produkcję IGF-1, czyli hormonu wzrostu zwiększającego poziom nasilających łojotok androgenów. Zaobserwowano również, że spożywanie żywności o niskim indeksie glikemicznym może wręcz częściowo niwelować objawy chorobowe, dlatego tak ważne jest opracowanie odpowiedniej diety.2 Wysoki IG charakterystyczny jest dla produktów przetworzonych. Należy uważać na makarony i pieczywo, sklepowe słodycze, chipsy, napoje słodzone, a nawet niektóre owoce i warzywa m.in. ziemniaki, marchew czy seler po poddaniu obróbce cieplnej, dynię i arbuza w surowej postaci, niektóre bakalie i owoce z puszki. Niskim indeksem glikemicznym charakteryzują się za to jaja, ryby i owoce morza, tłuste sery, tłuszcze roślinne, owoce jagodowe i większość surowych warzyw, m.in. cebula, fasola, kapusta czy kalafior. Zerowy indeks glikemiczny także ma kawa, herbata oraz wytrawne wina.3

Mleko

Problematyczne okazuje się również mleko i przetwory mleczne. Badanie przeprowadzone na grupie dziewcząt i chłopców w wieku od 9 do 15 lat wykazało znaczne zaostrzenie objawów trądziku u osób regularnie pijących mleko. Okazuje się, że spożywanie nabiału stymuluje produkcję insuliny, która podobnie jak produkty o wysokim indeksie glikemicznym podnosi stężenie insulinopodobnego czynnika wzrostu IGF-1.4 Przypuszcza się, że objawy trądzikowe nasilające się po spożyciu mleka mają związek z dodawaniem do pasz preparatów hormonalnych, a także zaburzonym przez człowieka rytmem produkcji mleka u krów.5

Czekolada

Powszechne jest przekonanie, że czekolada wzmaga objawy trądziku i utrudniania jego leczenie, zwłaszcza wśród nastolatków i młodych osób. Jednak trudno znaleźć wyniki badań, które by jednoznacznie potwierdzały tę tezę. Najprawdopodobniej czekolada w żaden sposób nie wpływa na zaostrzenie lub złagodzenie objawów trądziku.6

Witaminy, składniki mineralne i kwasy tłuszczowe

Jak dotąd wymieniliśmy produkty, które pogarszają stan skóry trądzikowej, jednak istnieją również składniki będące w stanie poprawić jej wygląd. Kluczowa dla cery dotkniętej zmianami zapalnymi jest witamina A, która wspomaga leczenie zatkanych porów.7 Retinoidy, czyli pochodne witaminy A wykorzystywane do leczenia trądziku występują naturalnie m.in. w rybach, marchwi, słodkich ziemniakach i czerwonej papryce.8 Pojawienie się łojotokowego zapalenia skóry związane jest również z obniżonym stężeniem witaminy E.9 Jest ona antyoksydantem i spadek jej obecności obserwuje się m.in. pod wpływem nikotyny, dlatego niektórzy przypuszczają, że może być to jedna z przyczyn wystąpienia trądziku u palaczy.10 Istotne w diecie antytrądzikowej są również składniki mineralne takie jak znany z właściwości blokujących łojotok cynk.11 Ponadto wykazano, że działanie przeciwzapalne i zmniejszające ryzyko wystąpienia trądziku dzięki obniżeniu stężenia IGF-1 mają kwasy omega-3 obecne m.in. w rybach i orzechach. Niestety odwrotnie działają kwasy omega-612, dlatego w przypadku problemów z cerą należy starać się zrównać ich proporcję.

Odpowiednio skomponowana dieta, obok leczenia farmakologicznego, jest jednym z najskuteczniejszych sposobów walki z trądzikiem. Jednak ważne jest, by produkty mogące pogarszać stan cery eliminować pod kontrolą lekarza lub dietetyka, gdyż każdy organizm reaguje na zmiany inaczej.

L.PL.MKT.11.2017.5747

1 Magin P. et al.: A systematic review of the evidence for ‘myths and misconceptions’ in acne management: diet, face-washing and sunlight; Family Practice 2005, 22, 62-70
2 Spencer E.H. et al.: Diet and acne: a review of the evidence; International Journal of Dermatology 2009, 339-347
3 Indeks Glikemiczny – tabele; https://www.glukoza.pl/index.php/indeks-glikemiczny-tabele, dostęp: 02.10.2017.
4 Ferdowsian et al.:”Does Diet Really Affect Acne? “,Skin Therapy Letter.com 3 (15) 2010;
5 Szepietowski J. et al.: Trądzik zwyczajny: patogeneza i leczenie. Konsensus Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego; Przegląd Dermatologiczny 2012, 99, 649-673;
6 Bhate K. et al.: Epidemiology of acne vulgaris; British Journal of acne vulgaris 2013, 3(168), 474-485;
7 Kurokawa I. et al.: New developments in our understanding of acne pathogenesis and treatment; Experimental Dermatology 2009, 18, 821-832;
8 Eichenfield L.F. et al.: Evidence-Based Recommendations for the Diagnosis and Treatment of Pediatric Acne; Pediatrics 2013; vol. 131, suppl. 3, 163-186;
9 Kurokawa I. et al.: New developments in our understanding of acne pathogenesis and treatment; Experimental Dermatology 2009, 18, s. 821-832;
10 Szmurło A.: Nowe spojrzenie na etiopatogenezę trądziku; Dermatologia Praktyczna 2013, 4,38-41;
11 Szmurło A.: Nowe spojrzenie na etiopatogenezę trądziku; Dermatologia Praktyczna 2013, 4, 38-41;
12 Spencer E.H. et al.: Diet and acne: a review of the evidence; International Journal of Dermatology 2009; 339-347.
PRZECZYTAJ TAKŻE
Dieta

Jak jeść, by mieć ładniejszą cerę

Jaki wpływ na zmiany trądzikowe ma mleko, a jaki żywność przetworzona? Czy czekolada faktycznie pogarsza stan cery? Przedstawiamy produkty, które pozytywnie i negatywnie wpływają na...